ЗАШТО СЕЛ – РАДИОНИЦЕ?

Некада давно стари Индијанац свом унуку испричао je једну животну причу:

“У дубини сваког човека води се битка, као борба између два вука“.

 Један вук представља зло: представља бес, завист, љубомору, жаљење, похлепу, ароганцију, самосажаљење, кривицу, грех, љутњу, инфериорност, лаж, егоизам…

Други вук представља добро: представља оно што пружа ужитак, мир, љубав, наду, ведрину, понизност, љубазност, човекољубље, срдачност, дарежљивост, истину, саосећање и веру“.

Мали Индијанац се замисли на неколико тренутака. Све своје мисли вредно усмери у дубину дединих  речи те га на крају запита:

‘Који вук на крају побеђује?’

Стари Индијанац са смешком одговори: ‘Побеђује увек онај кога храниш…“

Ако су деца су због преоптерећености и свеопште ужурбаности (као и многих других разлога) постала у већој мери склона љутњи и бесу могу се, одређеним програмима, научити како да препознају и контролишу те негативне осећаје…

Aко је због родитељског страха за дечју сигурност  деци ограничен боравак на отвореном и дружење са вршњацима могу се подучити вештинама које ће им помоћи да пронађу (и задрже) пријатеље…

Ако дете осећа нелагодност у новим ситуацијама или показује отпор према школи може се научити одређеним вештинама емоционалне интелигенције које ће му помоћи да се суочи са тим проблемима који су саставни део сваког одрастања и да их успешно превлада…

Из горе наведених разлога за ученике IV разреда у току школске 2018/19 године планиран је уводни сет радионица (укупно по 6 за свако одељење 4. разреда ) које ће имати за циљ да обухвате кључне димензије емоционалне интелигенције (по Данијелу Големану, највећем ауторитету у области емоционалне интелигенције – на овом линку Данијел Големан објашњава концепт емоционалне интелигенције):

  1. Свест о себи (разумевање властитих емоционалних реакција, управљање властитим емоционалним стањем)

  2. Емоционална контрола (стратегије за управљањем над емоционалним реакцијама без обзира на стресност ситуације)

  3. Мотивација (контрола над емоцијама омогућава нам лакше постизање циља; управљање импулзивним реакцијама помаже у постизању циља)

  4. Емпатија (способност препознавања туђих емоција води ка позитивнијим социјалним односима; што даље доводи до боље социјалне климе у окружењу; помаже нам и у решавању конфликата

  5. Односи с другима / кооперативност (добро разумевање својих и туђих емоција помаже у стварању и очувању односа)

Оне се односе на  тзв SEL/СЕЛ (Social and Emotional Learning  – Социјално Емоционално Учење; процес кроз који деца стичу и ефикасно примењују знања, ставове и вештине потребне за разумевање и управљање емоцијама, постављају и постижу позитивне циљеве, осећају и показују емпатију, успостављају и одржавају добре односе, те доносе одговорне одлуке). Другим речима циљ овог (почетног) сета радионица је усвајање и унапређење социјално-емоционалних компетенција (скуп вештина које детету омогућава ефикасну социјалну интеракцију) односно социјално-емоционално учење!

Advertisements